4. LA LITERATURA XINESA
En la literatura xinesa antiga es
poden observar dues corrents: una de popular i una altra de caràcter culte. La
primera és de caràcter anònim i molt senzilla, ha sofert moltes variacions al
llarg del temps pel seu caràcter oral i tan sols ha arribat a
l’escriptura molt temps després de ser creada. La segona, en canvi, és molt més
complexa i té una important tradició escrita.
4.1. La poesia.
Els poemes més antics de Xina
estan continguts al Llibre dels Cants Shi Jing, una antologia de balades populars
de les diverses regions de Xina. És probable que els més antics hagin estat
composats abans del segle XI a.C. La seva transmissió fou oral fins al segle VI
a.C.
La seva temàtica reflecteix amb
gran bellesa la vida del poble xinès en aquells temps. S’hi descriu, també, la
vida diària dels camperols, en lloc de la glorificació als seus déus i herois, tal com succeïa en altres cultures.
4.2. La prosa.
Les primeres obres en prosa,
juntament amb el Shi Jing, formen els 5 clàssics de la literatura xinesa:
a) I Ching (Llibre de les
mutacions). El seu origen es perd en la llegenda i el seu
desenvolupament s’atribueix al duc Wen, pare del primer emperador de la
dinastia Zhou. Es tracta d’una de les obres més hermètiques de la història
literària. Fou composta com una guia per interpretar els oracles però acabarà
desenvolupant-se com una obra que, relacionant la realitat de l’home i el
cosmos en un moment determinat, pot indicar un camí de reflexió davant de
cadascun dels esdeveniments que es presenten en la nostra existència.
b) Shujing (Llibre dels
documents) Es tracta d’un llibre històric que conté els documents
xinesos més antics, on s’expliquen les accions dels emperadors.
c) Li Ji (memòria sobre els
ritus) És una col·lecció de codis governamentals i de ritus antics.
d) Chun Quiu (Annals de la
primavera) És un registre històric de l’estat de Lu, on va néixer
Confuci, a qui se li atribueix l’obra.
També en prosa es conserven les
primeres grans obres de la filosofia xinesa:
Els 4 llibres de Confuci (El
gran ensenyament i la doctrina de la justa por, Analectes i Menci) On Confuci
lamentava el desordre i l’absència de models morals i proposava com a únic
remei recuperar i difondre entre la població els principis i preceptes dels
savis de l’Antiguitat, tornà al poder real absolut d’una dinastia justa i
forta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada